Hoe denken politieke partijen erover?
Wij gingen na wat alle politieke partijen in Nederland vinden van het vliegverkeer, met in het bijzonder de uitbereiding van Schiphol. Hieronder vindt u een kort overzicht over de meningen van de verschillende partijen.
PVV
Zij vinden dat de 'knettergekke' CO2-maatregelen een ramp zijn voor Schiphol, KLM en onze industrie. Schiphol moeten volgens hen tot de wereldtop behoren. "Schiphol moet groeien – daarom niet te moeilijk doen over regels."
VVD
Volgens de VVD is Schiphol van groot belang voor onze economie en moeten de ruimte krijgen om te groeien, net als de regionale lucht- en zeehavens.
D66
Het is een complexe zaak om op te lossen, vindt D66, maar het is volgens hen wel een belangrijk aandachtspunt. De luchthavens Schiphol en Eindhoven zijn belangrijk voor onze economie en bereikbaarheid, zeggen ze. Ook wil D66 mainportfunctie van Schiphol duurzaam versterken. De luchthaven moet zich selectief te ontwikkelen en zich inzetten voor het verduurzamen van de bedrijfsprocessen. Verder is D66 voor een samenwerking tussen Nederlandse en Belgische havens.
PvdA
De PvdA vindt dat Schiphol een belangrijke motor is in onze economie. De groei van Schiphol moet daarom hier ook aan bijdragen, maar er moet wel rekening gehouden worden met de leefbaarheid in de regio. Andere luchthavens, zoals Lelystad, zouden ook een deel van de groei van Schiphol over kunnen nemen. De luchtvaart kan schoner en energie-efficiënter. De PvdA wil de subsidies op kerosine afbouwen en een kerosinebelasting invoeren.
CDA
Het CDA vindt dat er geen enkele geluidshinder en luchtvervuiling meer bij mag komen. Door een recente wijziging in de startroute is er ook al meer overlast in Bergschenhoek en Bleiswijk ontstaan. Door de manier waarop het ministerie van Infrastructuur en Milieu is omgegaan met de omwonenden, staat het CDA nu op scherp bij de plannen voor de luchtvaart.
Christen Unie
De luchtvaart is volgens de Christen Unie van belang voor het intercontinentale vervoer, maar verdere uitbreiding van regionale luchthavens is niet nodig; Schiphol kan niet continu blijven groeien. De bescherming van de omwonenden tegen geluidsoverlast heeft prioriteit. De Christen Unie is ook onder andere voor:
- De echte prijs van vliegen. Nederland maakt samen met een paar andere Europese landen een start met het doorrekenen van externe kosten die komen kijken bij het vliegen en deze vervolgens opheffen. Een voorbeeld hiervan is het concurrentievoordeel van vliegen in vergelijking met andere wijze van vervoer. Op internationaal niveau zet Nederland in op het heffen van accijns op kerosine.
- Regionale luchthavens worden geen mini-Schiphol. Deze blijven tussen 23.00 en 07.00 uur gesloten, en er worden dus geen vluchten overgeplaatst van Schiphol naar de kleinere luchthavens. Zo wordt er aan de omwonenden zekerheid en bescherming geboden.
SGP
De SGP zegt dat Schiphol nu tegen haar eigen grenzen aanloopt. De mogelijkheid om een luchthaven in zee aan te leggen moet zeker open blijven staan. Ook denken ze dat het invoeren van accijns op kerosine Nederland in internationaal verband sterk zal bevorderen.
GroenLinks
De groei van Schiphol en regionale vliegvelden moet worden gestopt, vindt GroenLinks. Vliegveld Twente komt er niet en er moet een belasting komen op vliegen. Ook zij zijn het eens met de invoering van een kerosine tax. Daarnaast moet er volgens hen een verbod komen op nachtvluchten.
Partij voor de Dieren
Nederland moet volgens de Partij voor de Dieren niet investeren in de uitbreiding van luchthavens. Zij zijn het met GroenLinks eens over het verbod op nachtvluchten en vinden ook dat de plannen voor vliegveld Twente niet door moeten gaan.
SP
De overlast van Schiphol mag volgens de SP zeker niet toenemen. Ook bij andere vliegvelden moeten de omwonenden niet nog meer last krijgen van overvliegende vliegtuigen. Daarom zijn zij het ook niet eens met de plannen voor de bouw van het vliegveld in Twente en de uitbreiding van het vliegveld in Lelystad.
Samenvattend:
- PVV en VVD zijn voor verdere groei van de luchtvaart.
- D66 en PvdA zijn ook voor verdere groei verdere groei van de luchtvaart, maar onder voorwaarde van verduurzaming.
- Christen Unie, Groen Links en SGP zijn tegen verdere groei van de luchtvaart, maar wel voor een invoering van accijns op kerosine.
- SP, CDA en Partij voor de Dieren zijn tegen verdere groei van de luchtvaart.
Maak jouw eigen website met JouwWeb