Huidige aanpak

Ook al is het een lastig probleem om op te lossen, er zijn wel al maatregelen genomen om het geluidsoverlast zo goed mogelijk tegen te gaan. Ze hebben bijvoorbeeld op Schiphol zelf al geluidsribbels aangelegd en in sommige omliggende steden heeft het Schiphol fonds voor goed geïsoleerde huizen gezorgd. Maar dit wordt niet als genoeg gezien. Het probleem is namelijk nog niet opgelost. We moeten kijken naar de oorzaak van het probleem: de motoren. In ons interview met Paula Bol LINK noemde zij al het idee om de motoren stiller te maken. Klinkt als een goed en haalbaar idee, maar het enige probleem is: het is al uitgevoerd.

In 2001 startte het project SILENCE(R), opgericht om onderzoek te doen naar de lawaaibestrijding waar Europa toen al mee zat. Project SILENCE(R) werd voor een groot deel gesponsord door de Europese Unie en is jarenlang bezig geweest om vliegtuigen te verbeteren. In 2008 was het ze gelukt om het vliegtuiglawaai met 6 decibel af te laten nemen. Een geweldige overwinning, maar kan het niet nog beter? Helaas niet. Volgens Boeing-topman P. Condit kunnen vliegtuigen nauwelijks stiller worden. Het enige wat Schiphol nog zou kunnen doen volgens hem is alle oude vliegtuigen vervangen door de nieuwere met een stillere motor, maar verder valt er niet veel te verbeteren. Het is namelijk moeilijk om zo te vliegen, dat niemand er last van heeft.

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb