Wat vinden de mensen ervan?

Analyse en conclusie van de enquêteresultaten door Lotta Roos en Quinty Cornelius.

 

Aan deze enquête hebben in totaal 45 personen deelgenomen, waarvan 26 vrouwen en 19 mannen. Wij hebben sommige enquêtes aan de deur afgenomen, anderen hebben we meegegeven aan kennissen om uit te delen op bijvoorbeeld het kantoor en we hebben ook een paar enquêtes online laten invullen. Onze verwachtingen waren als volgt:

  • We verwachten dat veel mensen, vooral in Nieuw-Vennep, vinden dat er vaak (te laag) vliegtuigen overvliegen en dat het in de loop van de jaren verergerd is. Dit denken wij doordat dit onze mening erover is en wij denken dat veel mensen het er mee eens zullen zijn. Dit hoeft niet meteen te betekenen dat mensen zich eraan storen.
  • We verwachten dat er niet veel mensen zijn die vinden dat er veel geklaagd wordt, omdat wijzelf dat ook niet vaak horen.
  • We verwachten dat er best wel wat mensen gestoord worden in hun bezigheden, omdat wij daar ook ervaring mee hebben.
  • Wij verwachten dat mensen wél vinden dat Schiphol dit probleem op moet lossen, maar er zelf liever geen geld in willen steken. Zelf willen we er namelijk ook liever geen geld aan uit geven.
  • Wij verwachten dat veel mensen er mee eens zijn dat piloten moeten stijgen en dalen op onhoorbare afstand van de woonwijken, omdat dit de meest simpele oplossing lijkt te zijn.
  • Wij verwachten geen grote verschillen tussen mannen en vrouwen, opleiding, beroep en leeftijd.

Lees hieronder de analyse en resultaten van deze enquête en of onze verwachtingen zijn uitgekomen.

 

Er is duidelijk te zien dat vrijwel iedereen zich ervan bewust is dat de vliegtuigen niet laag over de woonwijken mogen vliegen, een enkeling weet niet over die regelgeving. Als we gaan kijken naar de resultaten van stelling 1, zien we dat maar liefst 82% 'beetje eens' tot 'eens' stemt als het gaat over dat er vaak vliegtuigen overvliegen. Onder die mensen vindt 60% dat de vliegtuigen te laag overvliegen. 25% van de mensen die 'oneens' tot 'neutraal' hebben gekozen bij stelling 1 zijn het er over eens dat de vliegtuigen te laag overvliegen.

 

Stelling 5 laat, zoals al eerder opgemerkt, zien dat vrijwel iedereen weet dat vliegtuigen niet laag over woonwijken mogen vliegen. Er zijn 10 mensen die 'oneens' of 'beetje oneens' stemmen als het gaat over dat vliegtuigen te laag overvliegen, 90% van deze mensen weet wel wat de regelgeving is. Dit valt te verklaren, 30% van die 90% woont namelijk niet in de Haarlemmermeer en dus verder van Schiphol af. De overige 60% heeft ondanks dat er veel vliegtuigen overvliegen, hier totaal geen last van. Vliegtuigen hoeven van die mensen daarom ook niet op onhoorbare afstand van woonwijken te dalen en stijgen.

 

De meeste mensen merken het wel als er een vliegtuig overvliegt, maar ergeren zich niet het geluid of zijn er simpelweg aan gewend. Dat is ook te zien bij stelling 4, waaruit blijkt dat niet veel mensen erg verstoord worden tijdens hun dagelijkse bezigheden. Als we verder kijken, zien we dat veel mensen het ermee eens zijn dat Schiphol dit probleem op moet lossen. Weinig mensen zouden hier ook daadwerkelijk geld in willen steken, maar dat betekent niet meteen dat ze het onbelangrijk vinden. De meeste mensen die het oneens of beetje oneens zijn met stelling vinden dat er al genoeg belastinggeld heen gaat. Ook willen ze er zelf geen geld in steken. Dit zal kunnen komen doordat ze vinden dat ze dat beter aan andere dingen kunnen uitgeven.

 

Als we verder kijken naar stelling 9 en 10, dan is te zien dat iets minder dan de helft van de mensen het eens is met stelling 9, waarin staat dat vliegtuigen op onhoorbare afstand van woonwijken moeten stijgen en dalen. Ook zijn er een heleboel mensen het niet eens met stelling 10, waarin staat dat de piloten in een andere richting op moeten stijgen. Dit kan komen doordat ze al wisten dat er simpelweg geen andere richting is dan over de woonwijken en het dus onmogelijk is om op een onhoorbare afstand op te stijgen.

 

Opvallend en verschillend

Als er gekeken wordt naar de vergelijking van de antwoorden tussen mannen en vrouwen, dan zijn er geen drastische meningsverschillen te ontdekken. Vrouwen waren er vijf keer minder eens over een stelling dan mannen, vier keer meer mee eens en één keer dachten mannen hetzelfde als vrouwen. Het grootste verschil is te zien in stelling 6: vrouwen zijn het er meer mee eens dat Schiphol iets aan dit probleem moet veranderen. De reden hierachter is onbekend. Waar ook een groter verschil tussen zit, is stelling 3: vrouwen zijn er over het algemeen minder mee eens dat er veel over het geluidsoverlast geklaagd wordt. Dit kan komen doordat vrouwen zich er minder aan ergeren of het simpelweg gewoon niet laten merken. Wat ook een verklaring kan zijn, is dat het bij vrouwen minder snel ter sprake komt. Een andere stelling met opvallende uitkomsten, is stelling 5: bij beide groepen komt het gemiddelde precies uit op 'beetje eens'. Dit laat zien dat zowel mannen als vrouwen zich ervan bewust zijn dat vliegtuigen niet laag over de woonwijken mogen vliegen. Voor de rest zijn er alleen maar kleine, significante verschillen tussen de twee groepen gezien, wat betekent dat mannen en vrouwen over het algemeen hetzelfde over het 'vliegtuigprobleem' denken. Er is door ons geen duidelijk verband ontdekt tussen beroep, opleiding of leeftijd en de uitkomsten van de enquête.

 

Wel is er door ons een ander interessant iets ontdekt: hoewel veel mensen vinden dat er vaak en te laag vliegtuigen overvliegen, wordt er toch niet vaak over geklaagd. Wij denken dat dit komt doordat het een algemeen feit is dat het een probleem hier is en er eigenlijk niet veel aan te doen is, waardoor mensen het nut niet inzien van het klagen.

 

Wat ook invloed zal hebben op de mening van mensen over het geluidsoverlast, is het soort huis waarin ze wonen. Het klinkt in het eerste opzicht misschien een beetje raar, maar de bewoners van een rijtjeshuis horen bijvoorbeeld minder van het geluid dan de bewoners van een vrijstaand huis. Dit komt simpelweg doordat de rijtjeshuizen tegen elkaar aan staan en op die manier beter geïsoleerd zijn. Daarnaast spelen factoren als dubbelglas of zelfs driedubbelglas ook mee, alhoewel de meeste huizen in de Haarlemmermeer dat wel hebben. 10 van de door Lotta ondervraagde mensen wonen in rijtjeshuizen in een en dezelfde (lange) straat. Door meerdere mensen werd aangegeven dat ze de vliegtuigen bijna niet kunnen horen als ze hun deuren en ramen dicht hebben. Ze merken het echter wel heel goed als ze in hun tuin zitten. De vijf andere ondervraagden wonen in alleenstaande huizen of twee-onder-een-kaphuizen. Zij hadden aanzienlijk meer last van het geluid. De meest waarschijnlijke verklaring hiervoor is dus dat de huizen minder goed geïsoleerd zijn. Ze liggen ook niet als rijtjeshuizen aan elkaar. Daarnaast wordt het geluid bij die huizen weerkaatst door een steegje dat ernaast ligt. Het geluid weergalmt tussen de huizen en in het steegje.

Bekijk hier de resultaten verwerkt in excel

https://1drv.ms/x/s!Asj1zJ8eV3Gaa1KmUGRH7LF5cdI

Bekijk hier de afgenomen enquête

https://www.dropbox.com/s/c3b0xn463qhj37r/format%20enquete%202.docx?dl=0

Maak jouw eigen website met JouwWeb